Tuesday, January 25, 2011

LIHAT LAH DENGAN MATA AKAL MU,.....

Lihat lah kekiri dan kekanan,
Anda akan menyaksikan betapa ramainya
Insan yang sedang mendapat cobaan
Selusurilah di setiap rumah
Pasti ada yang merintih
dan....
Setiap pipi pasti pernah basah oleh air mata
Maka...anda bukanlah satu-satunya 
insan yang menerima dugaan
Percayalah...Allah tidak pernah
mahu menyulitkan hamba-Nya
Namun, harus diinsafi bahawa
Dia tidak memberikan apa yang kita mahu 
Tapi...

Memberikan apa yang kita perlu 
Terimalah segala ketentuan dengan 
LAPANG DADA, TANPA DENDAM, TANPA SENGKETA....

Sunday, January 16, 2011

Musuh ku Diri ku

Kenapa rasa perit sangat hati nie??
Aku tau mereka cuma bagi nasihat...
Aku tau niat mereka baik....
Tapi kenapa rasa sangat sakit hati...
Apa yang aku bentangkan kenapa mesti rasa tidak layak untuk diterima....kenapa?? (Ya Allah jaohkan lah sifat amarah ini)
Aku tau.....antara aku dan kalian....Aku la yang paling kurang ilmu....Kalian sangat arif dan lebih berpengatahuan dari aku nie yang jahil...
Aku sedar sapa diri aku.....Aku sedar diri ini tak cukup layak untuk memberi kata2 motivasi...
Terlalu banyak kekurangan dalam diri aku nie...
Aku kurang pengetahuan tentang agama...Kerna dulu aku x pernah ambik peduli....
Aku terlalu leka dengan duniawi....Terlalu asyik dengan darah muda ku yang melonjak2...
Terlalu lalai bersama teman-teman, nikmati keseronokan dunia yang sementara ini...
Aku terlalu ikot kan kata hati yang mudah terpengaruh dengan godaan syaitan...masyaallah...

Tapi aku sangat bersyukur ke hadrat ilahi....keranaNya....hatiku masih lagi ada cahaya yang membuka pintu hati ku untuk mengingatiNya dan kembali ke jalanNya....alhamdulillah...
Sangat sukar untuk aku berubah dalam sekelip mata....terlalu banyak godaan dan dugaan yang perlu aku tempuh....Akan aku cuba kuat kan iman aku yang tidak seberapa nie..kerana iman yang ada sekarang nie lah yang membolehkan aku bertahan dari segala godaan....
Walau sepayah mana pown..akan aku cuba sebaik mungkin untuk mengubah kepada yang lebih baik....
insyaallah~

Tapi mengapa perubahan yang aku lakukan ini..selalu dipertikaikan....
selalu menyangka....aku berubah kerana orang lain ...
padahal itu sama sekali tidak benar....
Dengan rela hatinya....aku ingin kan perubahan ini....
Even aku terpaksa berlawan dengan diri sendiri setiap hari, setiap saat dan setiap waktu...
supaya aku tidak lagi melakukan segala kemungkaraNya....
kerana bagi aku MUSUH yang paling ketat untuk kita berubah adalah nafsu DIRI SENDIRI.......

Wednesday, January 12, 2011

hari pertama di BLOG!!! =p


assalamualaikum.....

hari ni merupakan hari pertama dlm sejarah aku create blog....nth apa tujuannya pown aku xtau..hehe
page pon aku wt color ijau.....ala2 cm ketenangan gitu.....hehe
tu memula la......then aku 2ka bermcm2 lg..smpi la aku rs mls da....
so aku stick je la ngn apa yg da sedia ada skunk nie...

mmg agk sgt blur nak guna benda alah nie....sbb x prnh wat...
mybe hnya tok sekadar meluahkan apa yg tersirat dan tersurat...hehe

tapi tu dulu sebelum aku ubah hidup aku... sebelum aku berhijrah...
dulu aku xtau untuk apa hidup ni... aku xtau tujuan dan sampai bila ia akan berakhir..
sungguh jahilnya aku pada waktu itu...

Tapi sekrang aku sedar kita bukan hanya kejar duniawi semata... 
Belajar..belajar... kerja...kerja... atau carik duit semata... semua yang kita lakukan kt dunia ni adalah amalan kita.... sebab kita akan dipersoalkan apa amalan yang kita dah buat kat dunia ni...
aku banyak berfikir pasal kematian... apa aku nak jawab di hadapan Allah apa amalan yang dah aku buat selama ni... sebab itu aku nekad untuk berubah... 

Blog ni bukan untuk perhiasan semata.. aku pun belum cukup ilmu untuk dikongsi... tapi ilmu sedikit mampu aku carik ni untuk aku sentiasa beringat pada diri sendiri...apa saja yang aku buat, yang aku tulis, yang aku share... semua kerana Allah s.w.t... itulah tujuan hidup aku...

*jika ad tersalah maklumat tegurlah, bimbinglah, didiklah diri ini...